Ce parcours est consacré à la formation à la recherche en didactique des mathématiques, à destination des étudiants qui veulent s’initier à la recherche en ce domaine, mais aussi à destination des formateurs et enseignants de mathématiques désireux de se familiariser avec les problématiques, les concepts et les méthodes de la recherche en didactique des mathématiques. Ce parcours s’insère notamment dans une perspective de formation continue des enseignants et des cadres de l’administration scolaire. Il propose d’approfondir et d’actualiser des connaissances mathématiques et didactiques, de pouvoir se familiariser avec de nouvelles manières de repenser l’enseignement des mathématiques, ou encore de constituer un vivier de formateurs.
Pédagogie
LEARNING SITES
- SCIENCES, Télé-enseignement
PROFESSIONAL SKILLS TO BE ACQUIRED
The main objectives and skills targeted in this pathway are as follows :
- initiation to the foundations of research in didactics of mathematics (problems, themes, methods, results) ;
- initiation to methods for analysing data from fieldwork ;
- initiation à l'histoire et l'épistémologie des mathématiques ;
- knowledge of didactic methods that aim to renovate the teaching of mathematics ;
- knowledge of some current problems in mathematical research.
INTERNSHIPS AND SUPERVISED PROJECTS
The research dissertation is the result of a research project supervised by a teacher-researcher.
SPECIFIC TEACHING CONDITIONS
- The M2 takes place over two years
- Courses, TDs and a research seminar
- A research disertation
SEEKED CAREERS
NSF DOMAINS
- 114B Unknow value
- 333T Unknow value
SEEKED CAREERS
teaching
LEARNING COURSES LIST
Inscription
ADMISSION CONDITIONS
The following will be admitted to M2 after receiving the opinion of the committee:
- students who have validated the M1 of a master's degree in maths,
- Students who have validated the M1 of an MEEF master's degree in teaching and training in mathematics,
- Professionals (teachers, professors, students)
- professionals (teachers, trainers, inspectors) with an M1 in mathematics or agrégation,
- professionals (teachers, trainers with a bachelor's degree in mathematics and the CAPES)
SCHOOL REGISTRATION
Typical courses can be access by- Initial Formation
- Continious formation
Responsables du parcours
- Pierre ARNOUX — pierre.arnoux@univ-amu.fr
- Teresa DOS REIS ASSUDE